کد خبر: 48560

علی کفاشیان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مجلس مستقل بودن فدراسیون را مصوب نکند تعلیق می‌شویم/ امثال علی دایی سمت مدیریت فدراسیون نمی‌آیند

ویلموتس 2 میلیون دلار گرفت؛ ان‌شاءالله بقیه‌اش را نمی‌دهیم! / کاندیدای ریاست فدراسیون را دو نفر تایید کنند، کافی است

در نسخه نهایی اساسنامه بندی هست که مصوبه مجلس و دولت را می‌خواهد که تایید می‌کند فدراسیون فوتبال مستقل غیردولتی به‌شمار می‌رود و فقط باید آن را اصلاح کرده و قانونش را تصویب کنند. مجلس باید این کار را انجام دهد. اگر این کار را نکند، فوتبال‌مان تعلیق می‌شود.

به گزارش «فرهیختگان»، مجمع عمومی فدراسیون فوتبال در تاریخ ۸ آذر و این‌بار به‌خاطر شیوع ویروس کرونا به‌صورت وبینار و باحضور تمامی اعضا برگزار و سرانجام اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال مصوب و مقرر شد بند اصلی که به مستقل غیردولتی بودن فدراسیون فوتبال اشاره می‌کند نیز تا یک‌سال آینده تعیین‌تکلیف و برای فیفا ارسال شود، چراکه در غیر این‌صورت و طبق اظهارنظر نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال، این فدراسیون تعلیق شده و مشکلات چندبرابر خواهد شد. درخصوص برگزاری این مجمع و حواشی آن و سایر مسائل روز فوتبال ازجمله رای ویلموتس با نایب‌رئیس فدراسیون تماس گرفتیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با علی کفاشیان را در ادامه می‌خوانید.

شنیده بودیم کرونا گرفته‌اید. مشکل برطرف شد؟

خدا را شکر من مشکل زیادی نداشتم. البته کرونای من خفیف بود.

دوران قرنطینه به پایان رسید؟

بله دوسه هفته‌ای می‌شود قرنطینه هم به پایان رسیده و مشکل خاصی ندارم.

البته شما هنوز هم ورزش می‌کنید و می‌دوید و شاید همین موضوع سبب شد کرونا خیلی اذیت‌تان نکند.

بله، درست است. من بدنم را قوی کرده و قوی نگه داشتم و به‌نظر من همین است که شما می‌گویید. شاید اگر ورزش نمی‌کردم، مشکلاتم بیشتر می‌شد و بیشتر اذیت می‌شدم.

برویم سراغ مجمع عمومی فدراسیون فوتبال. می‌شد حدس زد باتوجه به برگزاری این مجمع به‌صورت وبینار حاشیه‌ها هم کمتر از همیشه و مجامع قبلی باشد!

بله درست است. البته من هم چون تهران نبودم، ازطریق موبایل و به‌صورت غیرحضوری در مجمع حضور داشتم و در جریان امور قرار گرفتم.

شما ۸ سال به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال به دفعات مجامع مختلف را برگزار کردید. تفاوت این مجمع که به‌عنوان نایب‌رئیس در آن حضور داشتید و آن زمانی که رئیس بودید در چه چیزی بود؟ ازلحاظ ساختاری هم تفاوتی با گذشته داشت؟

در هرصورت برای اولین‌بار بود که مجمع به این شکل جدید آن هم به‌خاطر کرونا برگزار می‌شد. تفاوت آن هم در این موضوع بود که اعضا زمانی که مجمع به‌صورت حضوری برگزار می‌شد سوال‌هایی داشتند و بحث‌هایی شکل می‌گرفت که این‌بار به‌خاطر شرایط برگزاری این اتفاقات نیفتاد. اتفاقات و جریانات را هم همه از قبل می‌دانستند، ضمن اینکه همه خسته بودند از اینکه چرا انتخابات برگزار نشده و اساسنامه مصوب نمی‌شود و خدا را شکر که در پایان همه درخصوص تصویب اساسنامه و سایر مسائلی که اتفاق افتاد همکاری کردند و به آن رای دادند. درواقع ازلحاظ برگزاری و مدیریتی این مجمع نسبت‌به دوره‌های قبل راحت‌تر برگزار شد.

تاریخ قطعی و نهایی انتخابات فدراسیون فوتبال مشخص شد؟

قرار شد هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال جلسه‌ای را برگزار کرده و طی آن تاریخ قطعی انتخابات فدراسیون مشخص و اعلام شود.

درمورد موضوع بازنشسته‌ها و اینکه چه کسانی حق ثبت‌نام برای ریاست یا سایر سمت‌ها را داشته باشند، صحبتی در مجمع صورت گرفت؟

خیر، کمیته انتخابات براساس اساسنامه جدید مشخص شده و به غیر از رئیس که فعلا و طبق قانون فعلی باید بازنشسته نباشد، بقیه اعضا حتی بازنشسته‌ها هم می‌توانند برای سایر سمت‌ها ثبت‌نام کرده و هیچ محدودیتی وجود ندارد. در این مورد دیگر سابقه زیاد و تایید زیادی هم برای ریاست فدراسیون لازم نیست و یکی‌دو نفر تایید کنند، کافی است. به همین منظور شرایط برای ورود و کاندیدا شدن نسبت‌به قبل آسان‌تر شده است و سابقه مدیریت برای ریاست کمتر شده و از این جهت اوضاع بهتر شده و دیگر کسی نمی‌تواند بگوید جلوی مرا گرفتند و اجازه ندادند در انتخابات ریاست فدراسیون شرکت کنم؛ هرکسی هست که به میدان بیاید بسم‌الله، چون دیگر تعداد رای مهم است.

ولی همچنان برخی موانع برای ورود فوتبالی‌های مطرح مثل دایی و سایرین به عرصه انتخابات به‌خصوص برای حضور در جمع کاندیداهای ریاست وجود دارد، چراکه 10سال مدیریت به 4سال کاهش پیدا کرده و چند بند دیگر که موانعی را ایجاد می‌کند.

چرا این صحبت‌ها مطرح می‌شود؟

چون فوتبالیست‌ها معمولا در جایی مدیریت نکرده‌اند، حالا می‌خواهد قانون ۱۰ سال باشد یا 4 سال یا یک سال. چه فرقی می‌کند؟

چرا بالاخره آنها در باشگاه‌ها مربی بودند و اگر بخواهند بیایند مشکلی وجود ندارد، ضمن اینکه این دوستان که هیچ‌وقت برای ریاست این‌جور جاها نمی‌آیند، در سیاست آنقدر مشکلات وجود دارد که آنها به طرفش نیایند و دلایل خاص دیگری هم وجود دارد که این اتفاق نیفتد، اما بازهم تاکید می‌کنم فوتبالیست‌ها در باشگاه‌هایشان سابقه ورزشی دارند و مشکلی نیست و می‌توانند معادل آن را برای مدیریت به‌عنوان سابقه بیاورند، آنها قدم جلو بگذارند مشکلی وجود نخواهد داشت.

اساسنامه هم که فوتبال ما را تا مرز تعلیق برد بالاخره تایید شد. گویا قرار است طی یک‌سال نسخه نهایی را برای فیفا ارسال کنیم.

بله، البته در نسخه نهایی فقط بندی هست که مصوبه مجلس و دولت را می‌خواهد که تایید می‌کند فدراسیون فوتبال مستقل غیردولتی به‌شمار می‌رود و فقط باید آن را اصلاح کرده و قانونش را تصویب کنند.

پس مجلس باید این موضوع را مصوب کند. چه زمانی قرار است این کار انجام شود؟

بله، باید مجلس آن را قانون کند. درخصوص زمان آن هم بعد از اینکه هیات‌رئیسه جدید انتخاب شد، اعضا قرار است این طرح را برای وزارت ورزش ارسال کنند و وزارت هم قول داده که مصوبه دولت را بگیرد و آن را برای مجلس ارسال کند.

مجلس که برای مصوب کردن این بحث مشکلی ندارد؟

به هرحال باید این کار را انجام دهد. اگر این کار را نکند، فوتبال‌مان تعلیق می‌شود.

چون یک‌سری می‌گویند این کار برخلاف مصالح و منافع ملی به‌شمار می‌رود.

خیر، این طور نیست. اصلا به‌نظر من سایر فدراسیون‌ها هم باید از مجلس مصوبه مستقل غیردولتی بودن را بگیرند. چه معنی دارد که الان این‌طور نیستند. اصلا دولت پول هم ندهد، سایر فدراسیون‌ها در اساسنامه مستقل و غیرانتفاعی و غیردولتی شده و مشکلی هم به‌وجود نخواهد آمد.

فوتبال از قِبل تبلیغات محیطی و به شکل‌های مختلف پول درمی‌آورد. سایر فدراسیون‌ها تقریبا محتاج بودجه دولت هستند.

اگر مصوبه قانونی گرفته شود و امور به‌صورت قانونی پیش برود، دولت می‌تواند از محل درآمدها به تیم‌های ملی کمک کند، چون بالاخره تیم‌های ملی جزء افتخارات مملکت محسوب شده و می‌توان به آنها کمک کرد و مشکلی وجود نخواهد داشت.

اگر قانون فعلی درخصوص منع حضور بازنشسته‌ها در ریاست فدراسیون فوتبال وجود نداشت، شما حاضر بودید دوباره کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال شوید؟

من ۱۰ تا ۱۲ سال در فوتبال بودم و دیگر مثل جوان‌ترها انگیزه سابق را ندارم و همان دیگران که انگیزه دارند و علاقه دارند و فکر می‌کنند آنجا چه خبر است بیایند بهتر است. ما که اول و آخرش را رفتیم و دیدیم چه خبر است.

حالا واقعا خبری هست؟

نه والله هیچ خبری نیست. اجازه بدهید دیگران بیایند.

یک نکته حاشیه‌ای هم درخصوص مجمع رسانه‌ای شد که گویا تصویب اساسنامه و تایید صورت‌های مالی پیش از اعلام ابهامات ازسوی حسابرس بوده است.

خیر حاشیه‌ای نبود، بلکه این مسائل طبیعی است. وقتی که حسابرس و بازرس گزارش می‌دهند، حسابرس که فردی مستقل به‌شمار می‌رود، گزارش قطعی خود را بیان کرده و ایرادات و ابهامات را عنوان می‌کند و بعد حسابدار توضیحات لازم را داده و سپس مصوبه گرفته می‌شود. مشکلی نبود، چون این یک روند عادی محسوب می‌شود و موردی از این جهت نبود و کسی هم اعتراضی نکرد و درمجموع مجمع بدون حاشیه و اعتراض و در فضای آرامی برگزار شد.

حتما خبر دارید که کی‌روش در آستانه قطع همکاری با کلمبیاست!

واقعا؟ بامن که هماهنگ نکرده بود!

بله، بعد از اینکه تیمش در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی ۶ گل از حریف خورد، سنگین‌ترین شکست تاریخ کلمبیا به ثبت رسید، و بحث اخراج یا استعفایش مطرح شد.

بالاخره کی‌روش زحمت زیاد کشیده و طی این سال‌ها تلاش فراوانی در فوتبال به خرج داده است و الان دیگر وقت آن است که به خانه برود و از ثمره زحماتش استفاده کند و حالش را ببرد! او هم دیگر مثل من به خانه برود و به زندگی‌اش برسد. در ادامه هم ما به پرتغال می‌رویم و او هم به ایران بیاید و با هم بگردیم و رفت‌وآمد خانوادگی کنیم.

جدیدا با او صحبت و تماس نداشته‌اید؟

خیر، حرفی نزدیم. البته این موضوع را هم نمی‌دانستم که قرار است جدا شود.

باید حدود ۲۰۰ میلیارد تومان طبق رای فیفا به جانشین کی‌روش پول بدهیم. بهتر نبود همین هزینه و به‌مراتب کمتر از آن صرف کی‌روش می‌کردیم و او در تیم‌ملی می‌ماند؟ شاید اگر شما رئیس بودید، او هم سرمربی می‌ماند.

چرا می‌گویید ۲۰۰ میلیارد، ما فقط ۲ میلیون دلار به ویلموتس پول دادیم و ان‌شاءالله بقیه‌اش را هم نمی‌دهیم. البته همان زمان هم که ما یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به کی‌روش می‌دادیم همه می‌گفتند مگر چه خبر است و چرا اینقدر پول می‌دهید. در هرصورت کی‌روش در فوتبال ایران زحمتش را کشید و کارش به پایان رسید و دیگر رفت و اینجا هم ناچار بودند یک نفر را جایگزین کنند.

اما تاج برای ۴ بازی دو میلیون دلار پول داد.

متاسفانه این‌طور پیش آمد که آن‌هم به‌خاطر شرایط و وضعیتی بود که وجود داشت.

از آخرین وضعیت رای ویلموتس خبر دارید؟

نه، هیچ خبری ندارم.

به‌عنوان آخرین سوال درخصوص درگذشت مارادونا چه صحبتی دارید؟

خدا رحمتش کند ان‌شاءالله.

هیچ‌وقت با او برخورد یا ملاقاتی داشتید؟

خیر، برخورد خاصی با او نداشتم.

 * نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار

مرتبط ها